-
Határtalanul!
Királyok és fejedelmek útján Erdélyben
Erdélyi kirándulás a Határtalanul program jóvoltából
1.nap
1.nap: Nagyvárad – Királyhágó – Körösfő – Magyarfenes
Kora reggel gyülekeztünk az iskola előtt. Nagy volt az izgalom, amely indulás után még fokozódott. Alig várták, hogy megérkezzünk utunk első állomásához, Nagyváradra. Csodálkozó szemekkel nézték a szebbnél szebb épületeket, a régi magyar nemesi palotákat, a Fekete Sas Palotát, a Városházát. Érdeklődéssel hallgattuk honismereti vezetőnket, aki nagy szakértelemmel avatott be minket a magyar őstörténet titkaiba, és készített fel minket az előttünk álló napok élményeire.Egy tartalmas séta után tovább utaztunk a történelmi Erdély határára, fotószünetet tartottunk a Királyhágón. Már a buszból is csodálatos látvány fogadott minket.
A kalotaszegi Körösfő volt utunk következő megállója, ahol megnézzük a 4 fiatornyos, zsindelytetős, festett fakazettás mennyezetű, belső falfreskókkal és kalotaszegi szőttes díszítésekkel is büszkélkedő református templomot. Körülnéztünk az útszéli kirakodóvásárban, ahol még mindig fellelhetőek a helyi asszonyok varottasai és a férfiak fafaragásai. Az eredeti helyi értékekre koncentrálva vásároltunk.
Az esti órákban megérkeztünk Magyarfenesre, ahol elfoglaltuk a szállásunkat és elfogyasztottuk a finom vacsorát.
Királyok és fejedelmek útján Erdélyben
Erdélyi kirándulás a Határtalanul program jóvoltából
2.nap
2.nap: Tordai hasadék – Tordai sóbánya – Kolozsvár – Magyarfenes
Reggeli után kirándulást tettünk az égig érő sziklafalak között tekergő Tordai-hasadékban. A Hesdát-patak szurdokvölgye Erdély egyik legelképesztőbb természeti látványossága. Fantasztikus és szemgyönyörködtető volt a séta a hasadékban.Kora délután a tordai sóbányában 13 emeletnyit lépcsőztünk lefele, közben minden emeleten láthattuk a kiásás évét. Magas páratartalma és egyenletes hőmérséklete (10-12 fok) gyógyító hatással van a légzőszervi megbetegedésekre, ennek köszönhetően nemcsak a kirándulni vágyók látogatják a helyet.
Délutáni programunk városnézés volt kincses Kolozsvárott. Megtekintettük többek között a Szent Mihály templomot, Mátyás király szobrát és szülőházát, Bocskai István szülőházát, a Babes-Bolyai Tudományegyetemet, a Farkas utcai templomot.
A Kolozsvári séta után visszautaztunk a szállásra, Magyarfenesre.
Királyok és fejedelmek útján Erdélyben
Erdélyi kirándulás a Határtalanul program jóvoltából
3.nap
3.nap: Torockó – Nagyenyed – Gyulafehérvár – Feredőgyógy – Haró
Reggeli után bepakoltunk a buszba, és elindultunk Torockóra, ahol meglátogattuk a csodálatosan berendezett és fantasztikus helyi emlékeket kiállító Néprajzi Múzeumot, majd tettünk egy sétát az Erdély legszebb falujának tartott Torockón.Nagyenyedre értünk, ahol megtekintettük a vártemplomot kívülről, amelynek tornya eredetileg a vár őrtornya is volt és az 1200-as évek elején épült. A Bethlen Gábor fejedelem által több mint 400 éve alapított, ma az ő nevét viselő református Kollégiumba látogatva említést tettünk Apafi Mihályról, aki ide helyeztette át a kollégiumot Gyulafehérvárról, Kőrösi Csoma Sándorról, aki a kollégium jeles tanulója volt, Bethlen Gáborról, akinek uralkodása alatt Erdély fénykorát élte. Megemlékeztünk a román terror elleni védelemben elesett 30 kollégiumi diákról is. A református kollégium udvarán találtunk két fűzfát, ennek kapcsán felidéztük Jókai Mórnak a nagyenyedi két fűzfa című elbeszélését is.
Nagyenyedről Gyulafehérvárra vezetett utunk. Az Erdélyi Fejedelemség hajdani fővárosában, az 1009-ben alapított püspökség központjában megtekintettük a fejedelmi palota épületét, a püspöki palotát és a csendes főhajtásra késztető, 13. században épült, egykori püspöki, ma érseki székesegyházat, melyben a Hunyadiak síremlékei, Márton Áron püspök sírja, Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem gazdagon díszített kőszarkofágjait láthattuk, altemplomában pedig az erdélyi történelem nagyjai nyugszanak.
Késő délután Feredőgyógyra utaztunk, ahol megnéztük a meleg vizű vízesést a Gyógy-patakon. Elsétáltunk az egykori római fürdőkhöz is. Hajdanán a „feredő” vendége volt Izabella királyné, Báthory Zsigmond, Bethlen Gábor, Haller Gábor, II. Rákóczi György, I. Apafi Mihály, Bethlen Miklós, Pápai Páriz Ferenc, Bod Péter és Kazinczy Ferenc is. Az esti órákban megérkeztünk a szállásra Haróba, bepakoltunk, majd megvacsoráztunk.
Királyok és fejedelmek útján Erdélyben
Erdélyi kirándulás a Határtalanul program jóvoltából
4.nap
4.nap: Vajdahunyad – Őraljaboldogfalva – Demsus – Déva – Haró
Reggeli után Vajdahunyadra, a „Várak királyához”, a Hunyadi-Bethlen kastélyhoz utaztunk, ahol bejártuk a vár termeit, közben megtudtuk, hogy a Hunyadi János nevelőapja, Vajk kenéz által épített vár 1618-ban került az iktári Bethlen család tulajdonába. Bethlen Gábor átalakíttatta és külső védművekkel erősíttette meg, majd az uradalommal együtt unokaöccsének, Bethlen Istvánnak adományozta.A vár bejárása után Őraljaboldogfalván meglátogattuk a Hátszegi-medence egyik kiemelkedő jelentőségű, XIII. századi református templomát, melynek teljes belső falfelületét teljes épségében magmaradt középkori freskók ékesítik. Felmentünk a harangtoronyba is, ahonnan szép kilátás tárult elénk.
Utunkat folytatva Demsusba látogattunk, ahol egy római templomot láttunk. A semmihez nem fogható titokzatos épület a ma ortodoxok által használt templom, ami Szent István idejében már/még katolikusként funkcionált.
Dévára érkezve már messziről láttuk a szabályos kúp alakú hegyet, melynek oromzatán felsejlettek Déva várának romjai. De akkor még nem sejtettük, hogy ha egy erdei ösvényen bandukolva felmegyünk magos Déva várába, az erődítmény falai közül milyen káprázatos kilátás nyílik a városra és környékére.
A várból leérve meglátogattuk a Böjte Csaba nevével fémjelzett, Dévai Szent Ferenc Alapítvány által fenntartott, nehéz sorsú gyerekeknek otthont és családot adó intézményt, találkoztunk a helyi gyerekekkel, és átadtuk adományainkat is. A mozgalmas nap után megérkeztünk a szállásra és elfogyasztottuk a vacsoránkat.
Királyok és fejedelmek útján Erdélyben
Erdélyi kirándulás a Határtalanul program jóvoltából
5.nap
5.nap: Solymos vára – Máriaradna – Arad
Reggeli után bepakoltunk a buszba, és elindultunk hazafelé. Útközben megálltunk Solymos váránál, amely egy 252 méter magas hegyen áll. A keleti oldalon közelítettük meg a várat. Fentről beláttuk a Maros-völgyet és felfedeztük Máriaradna égig érő templomtornyait is.Solymos várától Máriaradnára, a legendákkal átszőtt Búcsújáróhelyre, a Kárpát-medence Csíksomlyó után talán legfontosabb katolikus zarándokhelyére érkeztünk. A kéttornyú, hatalmas bazilikában megtekintettük a híres Mária-kegyképet is, melyhez több izgalmas hiedelem fűződik. Megcsodáltuk a csodás gyógyulások után ajándékképpen érkezett kegytárgyakat is. Úgy adódott, hogy tanúi lehettünk egy horvát zarándokcsoport vonulásának, búcsújáró énekének. Fantasztikus élmény volt. Néma csendben figyeltük a zarándoklatot.
Körutazásunk utolsó állomásaként Aradon a Tűzoltó-téren a „Megbékélés parkot” látogattuk meg először, ahol hosszú évtizedek rabsága után ismét áll Zala György alkotása, a Szabadság-szobor. Sétát tettünk a belváros főterén, az egykori Szabadság-téren és környékén, ahol megcsodálhattuk többek között a lenyűgöző szépségű Városházát, Kárpát-medence egyik legnagyobb katolikus templomát, a Minorita Templomot és Rendházat, az Új Színházat, az egykori Fehér Kereszt fogadót, a Bohus palotát és a Kultúrpalotát. Tele élményekkel indultunk haza. Fantasztikus 5 napot élhettünk át.
Koppány nap
Célja a hagyományok átörökítése, identitástudat kialakítása. A projekt megvalósítása során, saját tapasztalatok által, élményt nyújtva ismerkedjenek meg a tanulók a helyi népi mesterségekkel, népi játékokkal, a községhez kapcsolódó hagyományokkal, szokásokkal. A megszerzett ismeretek épüljenek be a tanulók mindennapjaiba, hozzájárulva az erkölcsi neveléshez, a hagyományőrzés megteremtéséhez, a nemzeti öntudat építéséhez. A közösen végzett tevékenységek során alakuljon a közösségérzés, az egymás elfogadása, megsegítése. Nyíljon alkalmuk arra, hogy olyan idős emberekkel találkozzanak, akik még tudnak a népszokásokról, népviseletről, mesterségekről mesélni és bemutatni. Célunk a gyerekek megismertetése, érdeklődésük felkeltése a helyi hagyományok iránt. Fejlődjön a gyerekek kézügyessége, ritmusérzéke, a külső világ tevékeny megismerése kapcsán szociális, együttműködő, érzelmi és testi képessége.
Együttműködés területei: magyar nyelv és irodalom, hon-és népismeret, történelem, rajz és vizuális kultúra, technika, testnevelésEgészségnevelési projekthét
Legfőbb célja az egészség – mint az élet meghatározó eleme – alapjainak megismertetése, az egészséges életmódra történő céltudatos nevelés, az elsajátított ismeretek mindennapi alkalmazása. A gyermekek tanulják meg, hogy saját egészségükért nekik is felelősséget kell vállalniuk. A gyermekekben és rajtuk keresztül a családjukban is alakuljon ki az igény az egészséges életvitelre. Ismerjék meg a szabadidős sportokat, tevékenységeket és aktívan vegyenek részt bennük. Egészségtudatos magatartást alakítsanak ki. Legyen igényük majd felnőtt korban is egészséges táplálkozásuknak és életmódjuknak megteremtésére. Ismerkedjenek meg egészséges ételekkel, italokkal, az egészséges táplálkozás szokásaival, illetve az étkezési szokásokkal. A gyerekek tudatosítsák magukban a saját testük ápolásával, védelmével kapcsolatos tudnivalókat. Különböző egészséges sportok megismertetésével próbáljuk kielégíteni fokozott játék- és mozgásigényüket. Együttműködés területei: környezetismeret, természetismeret, biológia, testnevelés, technika, magyar nyelv és irodalom
Farsangi projektnap
A program célja, hogy a gyermekek ismereteket szerezzenek a farsangi népszokások sokféleségéről, ismerjenek meg farsangi hagyománykörhöz tartozó verseket, kikiáltókat, dalokat, készítsenek álarcokat, maskarákat. Célunk volt továbbá, hogy a tevékenységen alapuló élménypedagógia révén fejlődjön kreativitásuk, problémamegoldásuk, valamint az átélt élmények hozzájáruljanak a közösségi érzés erősítéséhez. Együttműködés területei: magyar nyelv és irodalom, ének-zene, technika, rajz és vizuális kultúra, hon-és népismeret
Húsvétváró témanap
A program célja, hogy a gyermekek vegyenek részt a húsvéti ünnepkör mélyebb megismerésében, az ünnepi hangulat megteremtésében. Bővítsék ismereteiket a húsvéti ünnepkörhöz tartozó népszokásokkal és hagyományokkal, legyenek részesei egy sikerélményt nyújtó programsorozatnak. Célunk továbbá a közös tevékenységen alapuló élményszerzés megteremtése, mely hozzájárul a közösség összetartozásának, a tanulók identitásának és lokálpatriotizmusának erősítéséhet. Legyen igényük a népi hagyományok mélyebb megismerésére, annak megőrzésére, váljon motiváló hatásúvá a közösen végzett tevékenységek sorozata. Alakuljon ki a gyermekekben a tudás iránti vágy, szerezzenek olyan ismereteket, képességeket, kompetenciákat, melyek hozzájárulnak az egész életen át tartó tanuláshoz. Együttműködés területei: magyar nyelv és irodalom, hon-és népismeret, történelem, rajz és vizuális kultúra, technika, testnevelés
Honismereti projekthét
Célja a magyarság történelmének, kultúrájának megismerése, kiemelt tekintettel a török korra. Földrajzi fogalmak, jelenségek megismerése természetjáró túrák-, rendhagyó ismeretszerzési módok során. Adott témában való tudás elmélyítése: pl történelem, technika, zene, stb. Az egyén- és közösség formálása, együttműködés megtanulása. A település múltjának, hagyományainak, környezeti értékeinek alaposabb megismerése. Újszerű tanulásitanítási stratégiák megismerése, elsajátítása, kipróbálása. Különböző szaktárgyak és tudományágak közötti kapcsolat megteremtése. Résztvevő a 6. osztály.
Együttműködés területei: magyar nyelv és irodalom, hon-és népismeret, történelem, rajz és vizuális kultúra, technika, testnevelés, ének-zeneDACOLJ szövetség
A DACOLJ jó gyakorlatunk a Dohányzás, Alkohol, Cigaretta, valamint OnLine Jelenlét elleni harcra hívja fel a gyerekek figyelmét.A mozaikszó jelentésében is hordozza a program célját: dacolj, mondj ellent a függőségnek! Cél az egészséges életmódra törekvő tudatos nevelés, az elsajátított ismeretek mindennapi alkalmazása. Szövetségnek azért hívjuk, mert széles körű összefogással dolgozunk, hogy a témát minél több oldalról, minél hitelesebben közelíthessük meg. A program szülők, DÖK, pedagógusok, helyi szakemberek (védőnő, családsegítő, háziorvos), függőségből kigyógyult betegek, segítő külsősök (pszichológus, iskolarendőr) együttműködésével valósul meg. A program ez mellett alternatívát is kínál a hasznos szabadidő eltöltésére különféle sportok megismertetésével. Célcsoport: felső tagozat
Tantárgyi kapcsolódás: természetismeret, biológia, rajz, technika, testnevelés, magyar